Processkartläggning

ProcesskartläggningAtt identifiera och strukturera ett företags processer är en viktig del i ett kvalitetsarbete för att synliggöra flödet av tjänster och produkter från kundförfrågan till levererad tjänst eller produkt.

I ISO 9001 ingår det att kartlägga företagets processer för att se hur de samverkar och hänger samman. Att endast utföra denna delen kan öka förståelsen för företagets kvalitetsarbete. En process är en aktivitet där resurser i någon form används och där det som går in i processen skiljer sig från det som kommer ut.

Följande ingår vid en processkartläggning:

Vi kartlägger, strukturerar och dokumenterar företagets processer genom intervjuer och studiebesök på plats. Resultatet utmynnar i färdiga processflödesbilder där detaljnivån regleras utifrån era behov.

Genomförande av internrevision

Intern revisionDe interna revisionerna säkerställer ledningssystemets funktion och effektivitet och ser till att brister och förbättringsmöjligheter identifieras och åtgärdas.

Internrevisionen skall genomföras av en utbildad person som har en oberoende ställning till det område som skall revideras. Om ni saknar tiden eller kompetensen att själva genomföra revisionerna eller helt enkelt vill ha ett par utomstående ögon till hjälp kan vi bistå er med detta. Vi erbjuder även utbildningar för interna revisorer.

Vilken är målgruppen?

Företag och organisationer som är certifierade eller har egna ledningssystem och som vill få extern hjälp med att utföra internrevisioner .

Vad ingår i en intern revision?

  • Förberedelse
    Ecowise planerar revisionen tillsammans med ansvariga, går igenom dokumentation och tar fram anpassade checklistor och andra underlag. Veckan innan genomförandet skickar Ecowise revisionsplan med inplanerade revisionspunkter till företaget.
  • Genomförande
    Revisionen genomförs genom besök på plats och intervjuer med anställda.
  • Rapportering
    En sammanställning över resultatet samt identifierade avvikelser och förbättringsförslag presenteras i en revisionsrapport.

Vilken nivå passar er?

Beroende på hur stor verksamhet ni bedriver och på hur många orter ni finns representerade anpassas antalet revisioner enligt era önskemål.

Hur kan vi hjälpa er?

Ecowise planerar tillsammans med er som kund omfattning och tidsplan för när internrevisionerna skall genomföras.

Introduktion till ISO

UtbildningAtt läsa och tolka ISO-standardernas komprimerade kravtext kräver en del övning. Vi hjälper er att komma igång så att ni ser att det egentligen inte är så svårt!

Denna kurs går på ett lättförståeligt sätt igenom innehållet i ISO 9001:2015 respektive ISO 14001:2015 och förklarar hur man ska tolka standarden och dess krav. Genom praktiska exempel och övningar får deltagarna en god grund för att själva kunna delta i ett systematiskt ledningsarbete.

Vilken är målgruppen?

Ledning och anställda som arbetar med eller kommer att arbeta med framtagningen av ett ledningssystem enligt ISO 9001:2015 respektive ISO 14001:2015.

Hur kan vi hjälpa er?

Vi kommer ut och håller utbildningen hos er eller ordnar med lokal, lunch, fika och allt annat runtomkring. Kontakta oss för mer information och prisuppgift!

Utbildning i internrevision

UtbildningInternrevisionen är en avgörande del i det årliga arbetet inom ledningssystem. Genom internrevisionen synliggörs brister och förbättringsåtgärder samtidigt som det är ett instrument för att förbättra implementeringen av och förståelsen för systemet.

De personer som utför internrevisioner behöver god kunskap om ISO-standardernas krav, hur dessa kan appliceras på verksamheten samt vad som är en avvikelse respektive förbättringsmöjlighet.

Våra ledord för en lyckad utbildning i internrevision är följande:

  • Anpassas efter företaget behov och verksamhet.
  • Beaktar deltagarnas förkunskaper.
  • Avbyråkratiserat språk och meningsfulla övningar.

Vilken är målgruppen?

Anställda som skall utföra internrevision eller på annat sätt skall vara delaktiga i processen.

Vad ingår i utbildningen för internrevisorer?

I denna kurs lär vi oss de teoretiska grunderna kring revision enligt ISO 9001 och 14001 samt hur planering, genomförande, rapportering och uppföljning görs. Genom praktiska exempel och övningar får deltagarna en god grund för att själva kunna delta i internrevisionen. För mer information se nedan.

Allmänt om ISO-standarderna 9001:2015 och  14001:2015

  • Historik och syfte
  • Om ISO, CEN, SS, SIS och framtagnings- och revideringsprocessen
  • Terminologi

Kraven i ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015

  • Vad står i standarden?
  • Vad betyder det?
  • Tolkningsexempel

Internrevisionsprocessen

  • Planering
  • Genomförande
  • Rapportering
  • Revisionsteknik
  • Att formulera avvikelser
  • Exempel på bra och dåliga avvikelser

Diskussion och uppgifter

  • Övning i internrevision
  • Hur uppnå ständig förbättring?

Hur kan vi hjälpa er?

Vi kommer ut och håller utbildningen hos er eller ordnar med lokal, lunch, fika och allt annat runtomkring. Kontakta oss för mer information och prisuppgift!

Startpaket Kvalitetsarbete

Startpaketet ger företag ett verktyg för att komma igång med att arbeta mer strukturerat med företagets kvalitetsfrågor.

Beroende på vilken verksamhet som bedrivs berörs företaget av olika kundkrav kopplat till sina tjänster och produkter. Att känna till och uppfylla dessa krav är en förutsättning för att kunden skall bli nöjd. Utifrån de resurser ni kan avsätta och vilka kvalitetsfrågor som är prioriterade hjälper vi er att fokusera på rätt områden. Med startpaketet kan ni som företag växa in i arbetet med kvalitetsfrågor och själv bestämma vilken nivå som passar er.

De viktigaste fördelarna med Startpaket Kvalitetsarbete är följande:

  • Säkerställer att företaget känner till och följer relevanta kundkrav.
  • Ökar kunskapen om företagets kvalitetsaspekter och förutsättningarna för kundens tillfredsställelse.
  • Skapar grunden för det fortsatta kvalitetsarbetet.

Vilken är målgruppen?

Företag och organisationer som vill komma igång med ett strukturerat kvalitetsarbete. Oavsett om ni är ett litet företag eller stort, vilken bransch ni bedriver er verksamhet inom, har nationell och/eller internationell verksamhet ger startpaketet er grunden för företagets kvalitetsarbete

Vad ingår i tjänsten?

Startpaketet innehåller några centrala delar och nedan följer en kort sammanställning över dessa:

  • Övergripande processkartläggning: Identifiering av företagets processer från kundförfrågan till levererad tjänst och/eller produkt.
  • Kvalitetspolicy: Formulering av kvalitetspolicy med relevant information.
  • Kundkravsregister: Inventering av vilka kundkrav som berör företaget.
  • Kundundersökning: Kartläggning av kundnöjdhet.
  • Andrapartsintyg: Dokument från Ecowise som intygar att miljöarbetet har påbörjats.

Tillägg till startpaketet:

  • Verksamhetsrutiner: Rutiner som beskriver hur inköp, arbetsmoment, ansvarsfördelning, leverantörsbedömning,  m.m. hanteras och utförs.

Hur kan vi hjälpa er?

Ecowise planerar tillsammans med er som kund omfattning och tidsplan för när Startpaktetet skall genomföras.

Integrerade ledningssystem

Integrerade ledningssystem ger er som företag ett gemensamt verktyg för att arbeta strukturerat inom flera olika förbättringsområden. Fördelarna med att samordna arbetet är bland annat att kostnader för certifiering och införande minimeras.

Ledningssystemet kan när som helst utökas och integreras med nya förbättringsområden. Genom ett integrerat ledningssystem skapas ett antal synergieffekter som bland annat ökar företagets kompetens och förståelse kopplat till kundnöjdhet, miljöaspekter, energieffektivisering och personalfrågor och som därigenom ger en bra grund för ökad ekonomisk avkastning.

Våra ledord för ett fungerande integrerat ledningssystem är följande:

  • Stöd och vägledning för anställda i sina arbetsuppgifter.
  • Styrning och överblick för ledningen över verksamheten.
  • Fullt anpassat till den verksamhet som företaget bedriver.
  • Lättillgängligt och flexibelt uppbyggt med fokus på användaren.
  • Effektiv dokumenthantering skapar ett lättadministrerat system.
  • Företagets utveckling och tillväxt gynnas genom att ett effektivt arbetssätt har etablerats.

Vilken är målgruppen?

Företag, organisationer och myndigheter som vill bedriva ett aktivt förbättringsarbete inom flera områden. Oavsett om ni är ett litet företag eller stort, vilken bransch ni bedriver er verksamhet inom eller har nationell och/eller internationell verksamhet kan integrerade ledningssystem byggas upp och anpassas till ert företag.

Vad ingår i integrerade ledningssystem?

Ett integrerat ledningssystem kan bestå av olika förbättringsområden. Nedan beskrivs kortfattat olika förbättringsområde som kan utgöra stommen i ett ledningssystem:

  • Kvalitetsledning (ISO 9001): Styrning av företagets processer från kundförfrågan till levererad produkt eller tjänst.
  • Miljöledning (ISO 14001): Löpande arbete med företagets betydande miljöaspekter, mål och handlingsplaner samt miljörutiner.
  • Energiledning (SS-EN 16001): Kartläggning av företagets energianvändning, framtagning av mål och handlingsplaner samt energirutiner.
  • Organisationers samhällsansvar (ISO 26000): Skapa värdegrund och genomför intressentanalys samt fastställ prioriterade huvudområde för mål och handlingsplaner.
  • Systematiskt brandskyddsarbete (SRVFS 2004:3): Identifiering av brandrisker med tillhörande förebyggande åtgärder, användning och kontroll av brandskyddsutrustning, fastställande av ansvar och utbildningsbehov.
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1/ISO 45001): Riskinventering och riskanalys av verksamhets olika delar och arbetsmoment. Därefter framtagning av dokument och rutiner kopplade till identifierade risker.

Vilken nivå passar er?

Ett integrerat ledningssystem som följer olika standarder, förordningar och föreskrifter kan antingen drivas och användas utan att en tredjepartscertifiering genomförs eller så kan ni välja att certifiera ledningssystemet direkt när systemet är framtaget och implementerat. Vi hjälper er att identifiera vilken nivå som passar er!

Hur kan vi hjälpa er?

Ecowise planerar tillsammans med er som kund den omfattning och tidsplan och anpassar konsultinsatserna så att de passar era önskemål.

Spineweb Dokumenthanteringssystem

En effektiv dokumenthantering är en förutsättning för smidig implementering och drift av ledningssystem, och låter er fokusera på det viktiga – att uppnå ständiga förbättringar!

Dokumenthanteringen är grunden i Spineweb och innehåller alla de funktioner du kan förvänta dig av ett modernt, webbaserat dokumenthanteringssystem (DMS):

  • Automatisk versionshantering/versionshistorik
  • Inbyggt verktyg för att ta fram processkartor/flödesscheman
  • Smidigt godkännandeförfarande
  • Flexibla behörighetsnivåer uppdelat i användargrupper och enskilda behörigheter
  • Läskvittofunktionalitet
  • Inställningsbara epost-påminnelser för de flesta händelser i systemet
  • Definiering och utdelning av ägare och eventuella delägare till varje dokument
Spineweb - Startsidan
Spineweb - Startsidan

Dessutom innehåller Spineweb Dokumenthanteringssystem ett antal smarta funktioner som gör att arbetet med implementering, drift och administration av ledningssystem blir enklare än någonsin:

  • Automatisk länkning mellan dokument
  • Automatisk korsreferenslista till ISO-standarderna – säkerställ att samtliga ISO-krav hanteras av ert ledningssystem.
  • Kalender/årsschema med visning av händelser och återkommande uppgifter i ledningssystemet, med epost-påminnelser. Händelser anges i de olika statusarna: Obokad, Bokade & Klara – nu behöver ni aldrig mer missa när det är dags för att genomföra kundundersökningen eller vara ute i sista stund inför de interna revisionerna!
  • Kopplingar mellan dokument kan göras för att förtydliga att de berör varandra och underlätta navigeringen för användare. T.ex. kan rutinen för Kundundersökning kopplas med Mål & mätetalet Kundnöjdhet. På så vis kan en användare som läser rutinen direkt få information om det uppsatta målet och dess nuvärde och målvärde.
  • Styrning av utskrivna dokument med hjälp av QR-koder – scanna koden i ett utskivet dokument med din smartphone och få besked direkt om dokumentet är giltigt eller ej.

Digitala dokumentformulär

Spineweb - Startsidan

Med funktionen för att kunna skapa egna, smarta dokumentformulär kan ni digitalisera arbetsflöden där det krävs strukturerad dokumentation, till exempel olika typer av ronder, produktgenomgångar, checklistor och liknande. De ifyllda formulären blir till en sorterbar, filtrerbar databas så att ni kan få överblick, analysera och säkerställa rätt genomförande av viktiga arbetsmoment.

 

Vill ni veta mer om hur Spineweb Dokumenthanteringssystem kan stödja ert arbete med ledningssystem?

Tveka inte att kontakta oss – vi hjälper er gärna.

Läs mer om hur ett effektivt dokumenthanteringssystem kan hjälpa ert företag, i vår Kunskapsbank: Effektiv dokumenthantering – Grunden för en organiserad verksamhet

FAQ
1. Vad är dokumenthantering?

Dokumenthantering är att hålla ordning på dokument, vilket kan vara allt från avtal och rutiner till interna rapporter. Det handlar kort och gott om hur det går till när dokument skapas, delas, läskvitteras, uppdateras och arkiveras. Oavsett om dokumenten är digitala eller fysiska. Om du till exempel samlar dina papper i pärmar är det också dokumenthantering. Syftet är att hålla ordning och reda, göra informationen lättillgänglig och säkerställa att inget går förlorat.

2. Varför är dokumenthantering viktigt?

Utan en bra struktur för dokumenthantering kan det snabbt bli rörigt. Viktiga dokument kan spårlöst försvinna, arbetsflödet blir krångligare än det behöver vara och säkerheten riskerar att brista. Med en effektiv dokumenthantering blir det lätt att hålla ordning, spara, och hitta viktiga dokument. Allt är sökbart, uppdaterat och skyddat från obehöriga.

3. Vad är ett dokumenthanteringssystem?

Ett dokumenthanteringssystem som förkortat kallas DMS är en digital programvara som används för att hantera dokument. Det hjälper företag att lagra, organisera, söka, dela och skydda sina elektroniska dokument på ett strukturerat och effektivt sätt.

4. Behöver ditt företag ett dokumenthanteringsysstem?

Ju fler dokument ett företag hanterar, desto svårare blir det att hålla koll på allt manuellt. Ett dokumenthanteringssystem effektiviserar hela processen och ger ert företag bättre kontroll över dokumenten. Det går snabbare att hitta rätt dokument vilket sparar tid och minskar risken för fel. Arbetsflöden blir smidigare och resurser kan användas mer effektivt. Dessutom ökar säkerheten då känsliga filer skyddas från obehöriga och säkerhetskopieras automatiskt för att undvika förlust av viktig information. Ett dokumenthanteringssystem gör det också enklare att samarbeta. Med tydlig versionshantering och enkel delning kan flera personer arbeta med samma filer utan att informationen går förlorad.

5. Fördelar med ett dokumenthanteringssystem

Ett DMS erbjuder många fördelar både kortsiktigt och långsiktigt:

  • Ökad produktivitet – Mindre tid går åt till att leta efter dokument, vilket frigör resurser för viktigare arbetsuppgifter.
  • Minskade kostnader – Effektivare arbetsflöden och färre fel minskar onödiga utgifter och administration.
  • Bättre säkerhet och regelefterlevnad – Företaget skyddas mot dataläckor och säkerställer att lagkrav, som GDPR, följs.
  • Förbättrat samarbete – Smidig delning och versionshantering gör det lättare för team att arbeta tillsammans, även på distans.
  • Högre skalbarhet – Ett välorganiserat dokumentflöde gör det enklare att växa och hantera fler dokument utan kaos.
  • Ett hållbart företag – Minskad pappersanvändning och digital lagring bidrar till en mer miljövänlig verksamhet.

Kvalitetsledningssystem ISO 9001

kvalitetsledningKvalitetsledningssystem ger företag och organisationer ett verktyg för att arbeta strukturerat med att förbättra kundnöjdhet och interna rutiner, något som leder till konkurrensfördelar och långsiktigt goda affärsrelationer.

Ett certifierat kvalitetsledningssystem ser till att interna och externa krav från kunder och den egna organisationen hanteras på ett säkerställt sätt. I samband med uppbyggnaden av systemet och i det löpande kvalitetsarbetet identifieras resurs- och kostnadsbesparingar liksom hur verksamheten kan effektiviseras. Genom kvalitetsledningssystemet säkerställer ni för era kunder att era produkter och tjänster har tagits fram och producerats enligt fastställda krav.

Ett fungerande kvalitetsledningssystem bygger enligt oss på följande ledord:

  • Stöd och vägledning för anställda i sina arbetsuppgifter.
  • Styrning och överblick för ledningen över verksamheten.
  • Fullt anpassat till den verksamhet som företaget bedriver.
  • Lättillgängligt och flexibelt uppbyggt med fokus på användaren.
  • Effektiv dokumenthantering skapar ett lättadministrerat system.
  • Företagets utveckling och tillväxt gynnas genom att ett effektivt arbetssätt har etablerats.

Vilken är målgruppen?

Företag, organisationer och myndigheter som vill bedriva ett aktivt kvalitetsarbete. Oavsett om ni är ett litet företag eller stort, vilken bransch ni bedriver er verksamhet inom eller har nationell och/eller internationell verksamhet kan standarden ISO 9001:2015 användas.

Vad ingår i kvalitetsledningssystemet?

I ett kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001, beaktas alla aktiviteter i en organisation som påverkar kvaliteten på en produkt (vara eller tjänst). Kvalitetsledningssystemet byggs upp genom att ledningen fastställer policy, mål och som tillsammans med olika rutiner sammanställs i en kvalitetsledningsmanual.

Nedan följer en kort sammanställning över de viktigaste delarna som skall hanteras i ett kvalitetsledningssystem:

  • Styrning av dokument: Dokumenten i ledningssystemet skall byggas upp utifrån ett antal krav, t.ex. spårbarhet, distribution, giltighet.
  • Ledningens åtagande: I denna del fastställs och beskrivs hur ansvar, policy, mål, kommunikation och ledningens genomgång hanteras.
  • Hantering av resurser: För att ett ledningssystem skall fungera är det viktigt att relevanta resurser avsätts såsom personal, infrastruktur.
  • Produktframtagning: I denna del fastställs alla krav som direkt berör framtagningen av en produkt såsom planering, validering av processer, spårbarhet, kunds egendom samt övervakning av mätutrustning.
  • Övervakning, mätning, analys och ständiga förbättringar: I detta steg behandlas kundtillfredsställelse, intern revision, övervakning och mätning av processer, avvikande produkter, korrigerande och förebyggande åtgärder.

Vilken nivå passar er?

Ett kvalitetsledningssystem som följer ISO-standarden kan antingen drivas och användas utan att en tredjeparts certifiering genomförs, eller så kan ni välja att certifiera ledningssystemet direkt när systemet är framtaget och implementerat.

Hur kan vi hjälpa er?

Ecowise planerar tillsammans med er som kund den omfattning och tidsplan och anpassar konsultinsatserna så att de passar era önskemål.
FAQ
Vad är ett kvalitetsledningssystem?

Ett kvalitetsledningssystem, ofta förkortat KLS, är ett strukturerat sätt att arbeta med kvalitet i hela verksamheten. Det handlar om att ha tydliga processer, rutiner och uppföljning som gör att ni kan leverera rätt kvalitet inom organisationen.

Systemet fungerar som ett stöd för att planera, följa upp och förbättra det dagliga arbetet. Det blir enklare att hitta avvikelser, förstå vad som fungerar och sätta in rätt åtgärder i tid. Ett väl fungerande kvalitetsledningssystem bidrar också till att tydliggöra ansvar, stärka samarbetet internt och skapa ett gemensamt arbetssätt.

I praktiken innebär det att ni får bättre kontroll, nöjdare kunder och ett mer hållbart sätt att jobba – oavsett bransch eller storlek på organisation.

Varför behöver jag ett kvalitetsledningssystem?

I takt med att verksamheten växer, förändras eller får fler krav på sig, blir det allt viktigare att ha ett gemensamt sätt att arbeta på. Ett kvalitetsledningssystem hjälper er att få struktur i arbetet, följa upp det ni gör och förbättra där det behövs – utan att tappa fart i vardagen.

Med ett system på plats blir det enklare att se helheten, fördela ansvar och arbeta mer långsiktigt. Ni får bättre kontroll över rutiner och leveranser, samtidigt som ni minskar risken för misstag, dubbelarbete och missade krav. Det skapar trygghet – både internt och ut mot kund.

För många är det också ett sätt att visa att kvalitet är något man menar allvar med.

Vad innehåller ett kvalitetsledningssystem?

Ett kvalitetsledningssystem innehåller de delar som behövs för att arbeta systematiskt med kvalitet i hela verksamheten. Det kan handla om styrande dokument, rutiner, mål, processkartor, ansvarsfördelning och sätt att följa upp och förbättra arbetet över tid.

Grunden i systemet är att det ska vara anpassat efter hur ni faktiskt jobbar – inte tvärtom. Det ska hjälpa er att arbeta effektivt, tydligt och enhetligt. Därför innehåller det ofta sådant som:

  • Kvalitetspolicy och mål
  • Beskrivningar av nyckelprocesser
  • Rutiner för avvikelser och förbättringar
  • Uppföljning och mätning
  • Roller och ansvarsfördelning
  • Dokumentstyrning

Det viktiga är inte hur mycket dokument som finns, utan att det som ingår gör nytta – i praktiken. Ett bra kvalitetsledningssystem ger stöd i vardagen, inte mer jobb.

Vad är ISO 9001 och hur hänger det ihop med kvalitetsledningssystem?

ISO 9001 är en internationell standard för hur ett kvalitetsledningssystem ska vara uppbyggt. Den beskriver inte exakt hur ni ska jobba – men den ställer tydliga krav på vad ett system ska innehålla för att kvaliteten ska kunna säkras, följas upp och förbättras.

Om kvalitetsledningssystemet är ert verktyg för att skapa ordning och utveckling, så är ISO 9001 själva riktlinjen för hur verktyget ska vara utformat.

Att arbeta enligt ISO 9001 innebär att ni har tydliga processer, mäter det som är viktigt och arbetar med ständig förbättring. Många företag väljer också att certifiera sig enligt standarden – men oavsett certifiering är det ett beprövat ramverk för att få struktur på kvalitetsarbetet.

Vilka är de fyra typerna av kvalitetsledning?

Inom kvalitetsledning talar man ofta om fyra övergripande principer eller typer av aktiviteter som tillsammans skapar ett heltäckande kvalitetsarbete:

  1. Kvalitetsplanering
    Här identifieras vilka kvalitetsmål som ska uppnås och hur man planerar för att nå dem. Det handlar om att fastställa rutiner, ansvar och metoder för att säkra kvalitet i hela verksamheten
  2. Kvalitetsstyrning (Quality Control)
    Den del av kvalitetsarbetet som fokuserar på att kontrollera att det man gör faktiskt uppfyller de krav och specifikationer som satts upp. Det kan till exempel handla om kontroller, tester eller avstämningar i produktion eller tjänsteleverans
  3. Kvalitetssäkring (Quality Assurance)
    Fokuserar på att förebygga fel innan de uppstår, genom att skapa effektiva processer och arbetssätt. Syftet är att bygga in kvalitet i verksamheten från början, inte bara kontrollera i efterhand.
  4. Kvalitetsförbättring
    Det här handlar om att utveckla verksamheten – att analysera vad som kan bli bättre och genomföra förbättringsåtgärder. Det kan handla om allt från små justeringar i en rutin till större förändringar i processer eller ledningsstruktur.
Måste man vara certifierad enligt ISO 9001 för att ha ett kvalitetsledningssystem?

Svar: Nej, ett företag kan arbeta enligt principerna i ISO 9001 utan att vara certifierat. Det viktigaste är att kvalitetsarbetet fungerar i praktiken – inte att man har ett diplom på väggen.

Vad är skillnaden på ett kvalitetsledningssystem och kvalitetssäkring?

Kvalitetssäkring är en del av kvalitetsledningssystemet, det är det förebyggande arbetet som säkerställer att fel inte uppstår. KLS omfattar både planering, uppföljning, förbättring och styrning.

Vad är affärsnyttan med ett kvalitetsledningssystem?

Ett bra kvalitetsledningssystem sparar tid, minskar kostnader, stärker kundförtroendet och gör det lättare att växa på ett strukturerat sätt.

Passar ett kvalitetsledningssystem även små företag?

Ja, det är en vanlig missuppfattning att KLS bara är för stora organisationer. Ett system kan – och bör – anpassas efter verksamhetens storlek och behov.