Det kan vara utmanande för företag att hantera stora mängder information från olika kanaler. Att hålla koll på alla ärenden, följa upp dem och hantera dem snabbt och effektivt kan kännas överväldigande. Utan en strukturerad process för ärendehantering är risken stor att uppföljningar missas, ärenden prioriteras fel, eller i värsta fall, glöms bort helt.
Vad kännetecknar bra ärendehantering?
- En tydlig struktur: Att ha en klar plan för att registrera och följa upp ärenden är avgörande. Detta kan innebära att tydligt specificera olika ärendetyper, tilldela ansvariga personer och fastställa tidsramar för när ärendena ska vara klara. Om ärenden inte prioriteras rätt kan det leda till att det läggs för mycket tid på mindre viktiga uppgifter.
- Spårbarhet. Alla ärenden ska enkelt kunna följas upp. Det är viktigt att kunna övervaka ärendets status, se vem som är ansvarig, när det öppnades och när det förväntas vara löst.
- Automatisering: Genom att automatisera rutinmässiga uppgifter som påminnelser och rapporter blir ärendehanteringen smidigare och ni sparar både tid och pengar.
- Analysering och uppföljning: Genom att analysera data från ärenden får ert företag värdefulla insikter om mönster, trender och områden där ni kan utvecklas och bli ännu bättre!
SPINEWEB ärendehantering för ledningssystem
Spineweb är en molntjänst för webbaserade ledningssystem. Under åren har Spineweb utvecklats till ett komplett verktyg för att ta fram och driva ledningssystem.
Genom att integrera ett ledningssystem med ett system för ärendehantering samlas all information på en central plats, vilket gör det enklare att hitta, hantera och följa upp ärenden. Ärendehanteringssystemet hjälper till att identifiera förbättrande och förebyggande åtgärder vilket till exempel kan handla om standardiserade processer och rutiner. När alla medarbetare följer samma rutiner minskar risken för fel.
Underlätta er kvalitetssäkring
Ett integrerat system ger bättre kontroll och spårbarhet över era ärenden. Med Spineweb Ärendehantering får ni total överblick och spårbarhet över alla ärenden i er verksamhet. Det blir lättare att följa ärendets status, identifiera ansvariga personer och dokumentera varje steg i processen. Detta underlättar vid revisioner och säkrar kvaliteten vid ledningsarbete.
Snabbare hantering av ärenden
Upplever du att mycket tid går åt att hitta rätt information? Med hjälp av ett antal smarta funktioner kan dina ärenden hanteras mer effektivt och det blir enklare att snabbt hitta det du söker.
- Överskådlig visning av ärendets status. Genom att snabbt kunna se status på alla pågående ärenden, blir det enklare att prioritera och hantera dem mer effektivt.
- Sökbar och filtrerbar tabell för snabb åtkomst av rätt information. En tabell som är både sökbar och filtrerbar gör det lättare att hitta specifika ärenden baserat på olika kriterier.
- Fritt valbara fält för ifyllnad baserat på ärendetyp. Valbara fält kan också visas som egna kolumner.
- Enkelt ta fram statistik om inrapporterade ärenden utifrån tidsperiod och typ av ärende.
Vill du förbättra ditt företags ärendehantering?
Vi hjälper dig, välkommen att kontakta oss idag eller läs mer om verktyget här.